Et kig gennem nøglehullet til de tusinde gåders sted


Kathrine Ærtebjerg “De tusinde gåders sted” på kunstmuseum Brandts
17.09.2021-24.07.2022
Et gigantisk nøglehul. Eller er det mig, der er lille? Krympet ind, så jeg passer. Passer som en nøgle. Glider let igennem – ind på de græsgrønne gulve, hvor dyrene vinker goddag. Og videre gennem den omsluttende røde kanal og ud i skovens hule blandt forunderlige væsner.
Et lille nøglehul. Eller er det mig, der er stor? Vokset ud, så jeg ikke længere passer. Glider ikke gennem skabets nøglehul, men kan kun kigge ind. Kigge på.

Udstillingen De tusinde gåders sted af Kathrine Ærtebjerg på Kunstmuseum Brandts er ikke udelukkende værker på hvide vægge, men er en totalinstalation, der også performerer Ærtebjergs drømmende og gådefulde univers.
Dette opleves især i det helt grønne rum, hvor et blødt tæppe beklæder gulvet. Ærtebjergs skabninger hænger og inviterer til, at man begiver sig ind mellem dem, og bliver en del af flokken. Samtidig fortæller væggene historier om en gådefuld natur, som sære væsner beboer, og mens man begiver sig ad fortællingens grønne sti høres en barnestemme ”Hun er aldrig alene.”
Stemmen udsiger titler på værker og påfører derved et ekstra betydnings-lag - for pigen i sengen er aldrig alene, men omgivet af væsner, ligesom vi er omgivet af Ærtebjergs væsner, når vi begiver os rundt i udstillingen.
Udstillingen er ellers ikke formidlet meget, men inviterer i stedet til at gå på opdagelse og lade sig omslutte af værkerne. Lade den mytologiske natur vokse ud, ligesom den vokser ud af pigerne på Ærtebjergs malerier, og derved lade et nyt rum åbne. 
Den franske idehistoriker og filosof Michel Foucault beskrev begrebet utopien, som ikke-stedet. Det utopiske rum er det, der spejler virkeligheden i noget helt andet. Hvor man ser noget, som man ikke er, men som alligevel er en del af det, man er. Den åbner en. Og Ærtebjergs de tusinde gåders sted er måske netop sådan et sted. Gennem et univers, der både rummer det genkendelige og det fordrejede, åbnes et tredje rum, som man selv kan være betydningsbærende i.


Det urovækkende tredje rum

Den røde kanel omslutter stille Berthram (seks år) imens han suser igennem den. Men så stopper han op. Stirrer stift ud på det grønne rum, der toner frem og på de mørke skabninger, der vil modtage ham.

For selvom man med et lille barns nysgerrighed kan begive sig rundt i udstillingen, så er Ærtebjergs værker også på samme tid foruroligende og urovækkende. De viser ikke blot en naiv fantasiverden, men spejler noget, som vi alle kan blive en del af – en sammensat indre og ydre virkelighed.

I det intime grønne rum hænger værker med lysende kvinder, der spreder deres ben for organiske falloslignende natur. Vi befinder os i hulen,  og står blandt de andre væsner med en voyeuristisk skuen. Det er den naive fabelverden, der med sit skarpe værktøj og foruroligende natur åbner et tredje rum mellem drøm og virkelighed. Mellem barn og voksen og på tværs af identiteter. 
Som i værket Overgivelse, hengivelse, hvor naturens blomsterrige er forvandlet til kødfulde udposninger, der drypper sin nektar ned. En pige står klar med armene rakt over hovedet. En pige, der har fået et væsens identitet, gør det samme. Hun er ikke længere pige. Men noget andet. En anden kvinde sidder også klar i sin kaffekop til at modtage nogle sødmefulde dryp. Mens andre, som skygger, bare må kigge på. Og som besøgende, i den mytologiske ærtebjergske verden, er man også både drømmende deltagende og lystfuldt skuende, når det tredje rum åbnes mellem verdner og identiteter og åbenbarer den urovækkende natur, der vokser ud af os alle.

H.C.  Andersen indleder udstillingen ”…bliv nu smukt Barn igjen, men glem alligevel ikke Alt hvad du har læst siden Du blev et stort, fornuftigt Menneske, og Du skal da see hele den phantastiske Revue, saaledes som den marscherede mig forbi.”

Rum på udstillingen

Her et overblik over rummene på udstillingen. Ved at trykke på rummene kan du se udvalgte værker

Børneværksted

Kunstmuseum Brandts er et udstillingssted på fem etager med flere udstillinger, og de har en rigtig god børneafdeling, som bestemt er et besøg værd. 

I kunne f.eks. starte i det lille rum, som er udsmykket ligesom udstillingen med et grønt gulv, hvide vægge og Ærtebjergs væsner, der hænger ned som sprællemænd. Her kan barnet røre, trække i snoren og løbe omkring væsnerne. 

Dette kan fungere som en god introduktion til udstillingen, inden I begiver jer derind.

Man kan også i værkstedet lave sin egen sprællemand eller tegne figurer fra udstillingen. Og man kan kreere sine egne kunstværker af anderledes materialer.

Rum med det grønne gulv

Kathrine Ærtebjerg ”Drøm/virkelighed” (2013)

I værket drøm/virkelighed vokser en stor træstamme ud af maven på en pige. I træet krone sidder sommerfugle, en hare og nogle mænd, der laver gymnastik. Der er også mørke silhuetter af menneskelige skikkelser.

Hvorfor vokser der planter ud af maven på pigen? Drømmer hun, at hun er ved at blive til at træ? Eller er det hendes fantasiverden, der gror ud af maven på hende?  Hendes krop forvandler sig og bliver til noget andet. Naturen bliver en del af hendes krop. Kan vores kroppe også forandre sig eller forvandle sig?

Kathrine Ærtebjerg ”Hun var aldrig alene” (2004)

Maleriet Hun var aldrig alene viser en kølig turkise seng foran et viltert rødt forhæng. I sengen sidder en pige med 4 aber omkring sig. Nogle af dem mere menneskelige end dyriske. Se på dyret til venstre. Det ligner mere et menneske i abekostume – ansigtet er menneskeligt og pandehår titter frem under forklædningen. Hvad er der i dens hånd? En kniv? Fra sengetæppet vokser planter op og en edderkop hænge ned fra loftet og betragter dem. Er det denne edderkops spind som pigen i abekostume vil skære ned?

Synes du pigen på billedet ser glad ud, eller bange? Hvad bliver du, når du ser billedet?

Har du dyr i den seng, når du skal sove – bamser? Og hvorfor?

Rum med det grønne bløde gulv

Tag et kig gennem nøglehullerne i skabet. Hvad ser du?

Find nøgler i udstillingen – mon de passer nogle steder?