Overgang også uden alder


Sophia Kalkau og Ursula Andkjær Olsen “Ung som bly” på Rønnebæksholm
13.11.2021 – 27.02.2022
Hvert rum med en farve, med en fornemmelse. Når man træder ind i rummet, eksisterer man i pudderdåsens hvide og gyldne toner. Der står sarte rosa ruller på gulvet og på væggen en kunstnerkrop indsvøbt i samme farve. 
Måske er dette sminkerummet? Rummet, hvor ansigtet transformeres fra en fremtrædelse til en anden. Den store krystallysekrone får guldskriften på væggen til at changere, og kroppen må flyttes i rummet for at læse det, der står skrevet: "… jeg havde problemer med læberne, som om de ikke sad fast på munden faktisk... en udposning."
Måske disse læber er læberne på en aldrende krop, hvor læbekanten er svunden og vanskeliggør processen med at optegne disse. For udstillingen Ung som bly af Sophia Kalkua og Ursula Andkjær Olsen på Rønnebæksholm kan(også)ses som en udstilling, der italesætter den biologiske kvindelige overgangsalder. Et feministisk tidsrum, hvor makeup lægger sig i hudens fuger som en dejagtig substans, og æg i livmoderen forsvinder, slimhinder tørrer ud, og man rammes af ”det tunge underliv til ingen verdens nytte.”  Hedeture og humørsvingninger opleves i dagbogsform i udstillingsrummet med den røde skrift og står som et brusende manifest på Rønnebæksholms nyklassicistiske hvide vægge.

Udstillingen er (også) et rum, hvor overgange på tværs af tid og aldre opleves. Hvor objekterne befinder sig i et rum mellem én tilsynekomst og en anden. 
I videoværket i rum 3, påstiges det udgående fartøj og affyres gennem kosmos’ stjernevrimmel. Overgangen fra et rum til et andet opleves og forandres – rummet overskrides. Man mases gennem kødhakkeren og transformeres til en anden substans. Materien overskrides. Og Kalkau former knuden inden i sig til den hårde, kolde glatte kugle. 
En proces, der kun kan lade sig gøre, når ”jeg ligger mit hoved i mit skød”. 
En proces, der kun kan lade sig gøre, når tiden overskrides, og fortæller-jeg’et på en og samme tid kan være både det hvilende hoved og skødet, som det ligger i. Denne formede kugle ses flere steder, når man bevæger sig rundt i udstillingen, måske som en slags markør for overskridelsen 

– en markør for overgangen som et mellemrum – 

et rum mellem to fremtrædelser.


I rum 4 hænger skulpturen Ophængte løg - to store ballonlignende skulpturer med en glat overflade. Det er ikke løg, som man med tårevædede øjne kan afskrælle lag for lag for at nå en indre kerne. De er glatte. Man kan ikke nå ind til kernen. Eller også er de ren kerne. De er kølige og glatte som Kalkau’s andre skulpturer, de er formet i overgangen og befinder sig i mellemrummet – mellem at være løg eller at være ren kerne.


En rejse måske med luftballon og undervandsbåd


”Jeg synes, det ligner små luftballoner. Men hvor mon de flyver hen?” Sådan udbrød Asta på fire år, da hun lå under Ophængte løg, og betragtede den nedenfra og op.
Og måske er det netop det, som Kalkaus skulpturer kan. De kan tage os med gennem overgange og vise os mellemrummene.
Den tyske kunst- og kulturhistoriker Aby Warburg beskrev billeder som en slags fartøjer, som luftskibe og undervandsbåde, der rejser geografisk i tid og rum. Og skulpturerne i ung som bly kan netop ses som sådanne fartøjer, der tager sit publikum med ud på en rejse gennem overgange i tid, rum og materie. Sølvdråbespyddet har både formen som en dråbe, en sædcelle, men også som en undervandsbåd eller en futuristisk rumraket. Skulpturen uterus – livmoderen, der i overgangsalderen må stå tom, ligner også en dykkerklokke, hvor man kan løsne fortøjningstovet og trygt indhyllet i livmoderen begive sig ud på en rejse.  For hvor kroppen er underlagt en fremadskridende blytung tidslighed, er sindet og billederne det ikke. De kan rejse gennem overgange -også uden alder.

Rum på udstillingen

Her et overblik over rummene på udstillingen. Ved at trykke på rummene kan du se udvalgte værker

Rum 1

Sophia Kalkau ”Path to Planets A + B (2015)”

Hvad ser vi på billedet Path to Planets A+B? Er det store ruller toiletpapir? Eller er det bløde ruller stof? Og hvorfor er personen viklet ind i det? Måske hun skjuler sig. Man kan godt ane hende lidt derinde under stoffet, for det er lidt gennemsigtigt. Vi kan se hår, omridset af øjne og ane en næse. Så hun er ikke helt gemt. Men hun er heller ikke helt synlig.

Og hvad er de runde cirkler for nogle? Måske de ligner mors pudder? Når man tager sminke på, ændrer ens ansigt sig.  Lidt ligesom kvinden inde i stoffet – så er man, med sminke på, ikke helt synlig, ligner ikke helt sig selv, men man kan stadig ane ansigtet, som det så ud, inden sminken blev lagt.

Måske I kender nogle, der bruger meget sminke? En skuespiller? Eller en klovn, der kommer til at se helt anderledes ud med sin sminke? Måske ændrer du også selv udseende? F.eks. når du ældes og bliver større – så kommer ansigtet også til at se anderledes ud, end da man f.eks. var baby.

Så det at komme sminke på, er altså et slags overgangsstadie, hvor man ændrer ansigtet fra at se ud på en måde til at komme til at se ud på en anden? 

Rum 4

Sophia Kalkau ”Ophængte løg” (2021-19)

De store røde kugler fylder meget i det hvide rum med den røde skrift på væggen. Mon det er nogle lette kugler? De hænger jo nærmest og svæver.

Hvis der ikke er mange i udstillingen kan barnet prøve at ligge sig på gulvet og kigge op på skulpturen. Ser den anderledes ud herfra? Hvad ligner den?  Måske den ligner balloner eller bolde?

Skulpturen er faktisk lavet af fiberbeton, så den ser meget lettere ud end den egentlig er. Den snyder os lidt. Og ligner noget, den egentlig ikke helt er. Lidt ligesom med sminken i det første rum, så ser denne skulptur anderledes ud, end den egentlig er.

Rum 7

Sophia Kalkau ”Sølvdråbespyd (bordeaux)” (2021)

Hvad ligner denne skulptur? Et missil, en ubåd, en rumraket?

Hvor ville I rejse hen, hvis en af skulpturerne på udstillingen var et transportmiddel, en slags tidsmaskine, der kunne tage jer lige derhen hvor I havde lyst til?

Og hvilken af skulpturerne ville i rejse i? Dette kunne i kigge efter og snakke om, når I begiver jeg tilbage gennem udstillingens rum. 

Børneværksted

Børneværksted

Kig forbi Rønnebæksholms kreative børneværksted, hvor man kan tegne – måske noget fra udstillingen? 

I kan også hjemme lave jeres egen kugle eller luftballon – måske den skal ligne de ophængte løg?

Sådan laver du din egen kugle eller luftballon

Du skal bruge:

  • strimler af avispapir
  • Tapetklister eller hobbylim blandet op med vand i forholdet 1:1
  • En pensel
  • En ballon
  • Maling

Sådan gør du

Pust ballonen op og pensel klister på den. Sæt en avisstrimmel på og kom lim over den igen. Fortsæt med dette, stykke for stykke så de overlapper hinanden i lag på lag. Sørg for at knuden på ballonen er fri. Når hele ballonen er dækket af et godt lag skal den tørre i ca. 1 døgn – så den er gennemtør. Herefter kan man punktere ballonen  og fjerne den. Nu kan den males og dekoreres, som man har lyst, eller man kan lade den stå med avispapir.

Hvis man ønsker en luftballon, kan man montere tråd og en lille kurv – måske lavet af munden af en mælkekarton eller af papmache.

Hvis man vil lave u-både kan dette gøres med samme fremgangsmåde, men med plastikflaske i stedet for ballonen.